سفرنامه کپنهاگ دانمارک

سفر به کپنهاگ دانمارک در اواسط سال 1389 رقم خورد.  پس از تدریس دردانشگاه به خانه رسیدم.سفر به دانمارک

درهمین حین بود که زنگ تلفن همراهم به صدا درامد...

آن سوی خط محمد یکی از دوستان صمیمی و قدیمیم بود.پس از سلام و احوالپرسی کمی از کار و زندگیش صحبت کرد. محمد پس ازاتمام تحصیل مهاجرت به دانمارک کرده بود و در یک شرکت بازرگانی مشغول به کار بود.

سفرنامه کپنهاگ دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

دانمارک کجاست؟

دانمارک از همسایگان المان کشوری اروپایی است که در حوزه اسکاندیناوی قرار گرفته است. این کشور حدود 5/5 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت ان شهر کپنهاگ میباشد .زبان رسمی مردم دانمارکی بوده و دین اکثریت مردم ان مسیحی میباشد.پول رایج در این کشورکرون دانمارک بوده و دارای اب وهوای معتدل و پر باران است. دانمارک ازبزرگترین صادرکنندگان گوشت و کره و پنیر در دنیا شناخته میشود. همچنین ماشین‌آلات صنعتی وماهی و مبلمان از دیگر بخش های صادراتی ان به شمار میروند. مردم دانمارک به دلیل سطح بالای استاندارد های زندگی یکی از شادترین مردم دنیا به شمار میروند.اگر در فکر کشوری جذاب برای ادامه تحصیل ،زندگی و یا کار هستید مهاجرت به کپنهاگ دانمارک گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

چرا به دانمارک رفتم؟

اواسط سال 1389 بود که پس از تدریس دردانشگاه به خانه رسیدم.به دلیل چندین روز پیاپی مشغله کاری احساس خستگی زیادی میکردم.پس از گرفتن دوش اب گرم روی کاناپه دراز کشیدم. درهمین حین بود که زنگ تلفن همراهم به صدا درامد.ان سوی خط محمد یکی از دوستان صمیمی و قدیمیم بود.پس از سلام و احوالپرسی کمی از کار و زندگیش صحبت کرد. محمد پس ازاتمام تحصیل مهاجرت به دانمارک کرده بود و در یک شرکت بازرگانی مشغول به کار بود.او از من دعوت کرد تا برای سال نو میلادی و تعطیلات کریسمس چندروزی به کپنهاگ بروم و علاوه بر کمی استراحت و دیدار با وی   گردش دردانمارک نیز داشته باشم.  پیشنهاد خوبی بود. پیش از این فرصت دیدن از این کشور اسکاندیناوی برایم میسر نشده بود.پس از طی مراحل اداری و اخذ ویزا بلیط تهیه کردم تا برای کریسمس به کپنهاگ بروم.
پس از اماده کردن چمدانم با گرفتن تاکسی به سوی فرودگاه رفتم . قرار بود وقتی به کپنهاگ رسیدم محمد به استقبالم بیاید. پس از اعلام پرواز برای سوار شدن به سوی هواپیما رفتم .

کپنهاگ چگونه شهری است؟

سرانجام پس از طی پروازی 5 ساعته به فرودگاه کپنهاگ که پر ازدحام و نسبتا بزرگ بود رسیدم.پس از تحویل چمدانهایم به سوی درب خروج حرکت کردم و سفر به دانمارک برایم اغاز شد.کمی جلوتر محمد را دیدم که به انتظار ایستاده بود. یکدیگر را در اغوش کشیدیدم و پس از چند دقیقه ای گفت و گو سوار ماشین شده و به سوی خانه محمد راهی شدیم. با توجه به اینکه اواخر ماه دسامبر و برای تعطیلات سال نو رفته بودم هوا سرد بود و برف نسبتا سبکی میبارید.کپنهاگ با خیابان های باریک سنگ فرش و خانه های قدیمی چوبی و کانال های شهری و در عین حال معماری مدرنی که داشت بسیار دیدنی بود.در قسمت های مختلف شهر مردم دوچرخه سوار دیده میشدند.پس از طی مسافتی ساعت حدود 3 ظهر بود که به خانه محمد رسیدیم.پس از چند ساعت استراحت تصمیم گرفتیم تا گردش در کپنهاگ دانمارک داشته باشیم و شام را بیرون از منزل صرف کنیم.به دلیل نزدیکی ایام کریسمس و سال نو خیابان ها با اویزهای رنگی زیبا و نورانی مزین شده بود ودر گوشه و کنار شهر درخت های کریسمس بزرگ خودنمایی میکرد که زیبایی این شهر را دو چندان کرده بود.به یکی از خیابان های معروف رسیدیم که در اطراف ان رستوران ها و کافه هایی به چشم میخورد.سرانجام به رستوران د پال که حوالی میدان اصلی شهر بود رسیدیم.

سفر به دانمارک

به دلیل اینکه کپنهاگ یک شهر بندریست غذاهای دریایی به خصوص خوردن ماهی در این شهر طرفداران زیادی دارد.

به پیشنهاد محمد یک ماهی مخصوص سرخ شده در کره سفارش دادم که طعم بسیار لذیذی داشت.پس از صرف شام به خانه بازگشتیم تا من که احساس خستگی ناشی از سفر را داشتم شب را زودتر بخوابم.
صبح روز بعد و پس از صرف صبحانه به پیشنهاد محمد تصمیم گرفتیم تا گردش در دانمارک را از قصر کریستین برگ اغاز کنیم.

مکان های دیدنی و تفریحی کپنهاگ دانمارک کجاست؟

قصر کریستین برگ Christiansborg Palace

در سفر به دانمارک از قصر کریستین برگ دیدن کردم.این قصر که متعلق به 800 سال پیش میباشد امروزه به عنوان کاخ پارلمان، دفتر نخست وزیر و دیوان عالی کشورمورد استفاده قرار میگیرد. قصرکریستین برگ یکی از بزرگ ترین برج های کپنهاگ میباشد که چشم انداززیبایی از شهر را به نمایش گذاشته است .این کاخ که محل استقرار پادشاه و ملکه بوده  پس از انکه دچار اتش سوزی شد خانواده سلطنتی به کاخ آمالین برگ Amalienbor تغییر مکان دادند ورودی کاخ، یا گیت پادشاه شامل یک درب و ورودی بزرگی بود که در مرکز کاخ زیر برج قرار گرفته بود.وآسانسوری در ورودی این گیت برای بالا بردن پادشاه به طبقه بالا وجود داشت. تالار کاخ یکی ازباشکوهترین قسمت های آن به‌شمارمی‌رفت و تابلوهای پر نقش و نگار ملکه در ان قسمت دیده میشد. در این قصر تابلو فرشهای زیادی وجود داشت که هدیه کمیته بازرگانان دانمارک برای تولد 50 سالگی ملکه مارگارت بود.همچنین در این کاخ چندین رستوران به چشم میخورد. پس از گشتی چند ساعته در این کاخ برای خروج به سمت درب راهی شدیم.

تندیس پری دریایی کوچک

در هنگام عبور و گردش در کپنهاگ دانمارک از اسکله لانگین پیر و روی صخره‌ای در کنار ساحل در منطقه‌ای به نام لنگه لَینیه مجسمه ای از برنز دیدم که شبیه پری دریایی بود و به دریا چشم دوخته بود. محمد برایم توضیح داد که این تندیس از معروف ترین و مهمترین تندیس های دانمارک به شمار میرود و متعلق به سال 1913 میلادی میباشد واز داستان مشهورهانس کریستین اندرسن الهام گرفته است.به دلیل برودت سرما ترجیح دادم به دیدن مجسمه از دور بسنده کنم.

Untitled 7

گالری ملی دانمارک (National Gallery of Denmark)

در حین گردش در کپهاگ دانمارک سرانجام به نگارخانه‌ی ملی دانمارک رفتیم  و نظاره گر ۷۰۰ سال هنر و تاریخچه‌ی این موزه شدم. قبل از ورود آنچه بیش از هر چیزی توجهم را جلب کرد،  معماری نمای بیرونی بنا با سبک رنسانس ایتالیاییش بود. در این موزه، مجموعه‌ای از آثار هنری اوایل رنسانس تا دوران معاصر پیش رویم بود . نمایشگاه دائمی در طبقه دوم بود و شامل 4 بخش میشد که عبارت بود از:
1-هنر دانمارک ومنطقه شمال اروپا
2-هنر اروپا
3-هنر فرانسه
4-هنر معاصر دانمارک و سایر جهان
بازدید را از مجموعه هنر دانمارک و شمال اروپا آغازکردم، و نقاشیهای بینظیری دیدم.پس از گشتی یک ساعته و بازدید از اثار هنری موجود برای صرف ناهاراز موزه خارج شدیم و در یکی از فست فودهای اطراف موزه غذا سفارش دادیم.
پس از کمی استراحت ساعت حدود 8 شب بود که برای گردش در کپهاگ دانمارک به سمت خیابان استروگت Stroget روانه شدیم. این خیابان که یکی از طولانی ترین خیابان های اروپایی است یکی از مراکز اصلی برای خرید به شمار میرود.بوی خوش غذاهای رستوران ها در این خیابان به مشام میرسیدو صدای دل نواز نوازندگان خیابانی شنیده میشد.به علت ایام کریسمس و تعطیلات خیابان مملو از جمعیتی بود که  یا در حال خرید سال نو بودند ویا در کافه و رستورانها مشغول گپ و گفتگو با یکدیگر. در گوشه و کنار خیابان تزیینات کریسمس و چراغهای رنگی زیبا دیده میشد . پس از گشتی کوتاه به پیشنهاد محمد تصمیم گرفتیم  ازاسکی روی یخ در پارک Frederiksberg Hava دیدن کنیم . از سنت های دیرین کپنهاگ در زمستان اسکی روی یخ میباشد.به میدان مورد نظر رسیدیم و در کافه ای در نزدیکی پارک نشسته و با سفارش یک فنجان شکلات داغ به نظاره افرادی که اسکی روی یخ میکردند نشستیم.ساعت حدود 11 شب بودپس از گردش در کپنهاگ دانمارک به خانه بازگشتیم.

باغ تیوولی (Tivoli)

صبح روز بعد هنگام صرف صبحانه محمد در خصوص پارک قدیمی تیوولی به من توضیحاتی داد و قرار شد گردش در کپنهاگ دانمارک را از انجا ادامه دهیم.برایم جالب بود که این پارک یکی از قدیمی ترین پارکهای دنیاست و انطور که او میگفت سال 1843 ساخته شده است.تصمیم گرفتیم بعد از ظهر از این پارک زیبا دیدن کنیم.محمد توضیح داد که این باغ الهام بخش پارک های دیزنی مشهور است و ترن هوایی، چرخ و فلک، تئاتر ، رستوران و کافه، باغ و...از جمله جذابیت های ان به شمار میرود و نمادی از شهر زیبای کپنهاگ میباشد.هنگامی که رسیدیم این باغ برای کریسمس با چراغها و تزیینات زیبا مزین شده بود.باغی بزرگ و زیبا که هر سویش تفریح و سرگرمی برای کودک و بزرگسال به چشم میخورد.درخت بزرگ کریسمس با گویهای رنگی زیبا توجهم را به خود جلب کرد . صدای موسیقی در این باغ رویایی شنیده میشد. کودکان مشغول بازی و تفریح وبزرگسالان در کافه و در حال نوشیدن قهوه دیده میشدند. برگزاری جشن کریسمس در این باغ سنت دیرینه مردم کپنهاگ است. در تیوولی، بازار کریسمس، شیرینیجات، دکوراسیون و چراغ‌های رنگارنگی و غرفه های مخصوص کریسمس به چشم میخورد که بر زیبایی این باغ افزوده بود. نورپردازی رنگین پارک توجهم را بخود جلب کرد. بوی خوش وانیل کیک و شیرینی های مخصوص کریسمس به مشام میخورد. از یکی از همین غرفه ها چندین بسته شکلات و شیرینی مخصوص کریسمس برای سوغات خریدم. محصولات دکوری کریسمس، محصولات نساجی، چرمی و صنایع‌دستی درغرفه ها به فروش میرسید.پس از گشتی چند ساعته در این باغ زیبا برای صرف غذا پولسر یا همان هات داگ کبابی سفارش دادیم. سوسیس پولسر درون نانی برشته و ترد قرار داشت و با سس کچاپ وخردل وهمراه با پیاز داغ و خیارشور سرو میشد. پس از صرف شام به خانه محمد بازگشتیم .

سفر به دانمارک

بندر نیهاون (Nyhavn Harbor)

حدود ساعت 9 صبح بود که از خواب بیدار شدم و پس از دوش ابگرم و پوشیدن لباسهای گرم زمستانی ام با محمد برای گردش در کپنهاگ دانمارک اماده شدم وبه سوی بندر نیهاون راهی شدیم که در بخش شرقی مرکز شهر کپنهاگ قرار داشت . این بندر یکی از جاذبه های کپنهاگ و یادبودی برای یک ملوان دانمارکی به همین نام  است که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست داد. منطقه مملو از جمعیت بود . خانه های رنگارنگ، کافه ها و رستوران های مختلف دراطراف ان دیده میشد.همچنین کشتی و قایقهای قدیمی به چشم میخورد. به سوی «لنگر یادبود» رفتیم بنایی که برای ۱۷۰۰ سرباز دانمارکی که در طول جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادندساخته شده بود. در سراسر بندر توریستهایی دیده میشدند که در حال عکاسی بودند و سفر به کپنهاک دانمارک کرده بودند. محوطه بندر خیابانی سنگفرش شده بود که خانه‌های دو طبقه رنگارنگی زیبایی ان را دو چندان میکرد. علاوه بر مناظر زیبایی که دیدم، کشتی موزه ایدلیک یکی از دیگر جذابیت های بندر بود.

برج گرد (Rundetaarn)

سرانجام تصمیم گرفتیم برای گردش درکپنهاگ دانمارک از برج گرد که در منطقه Købmagergade واقع شده بود دیدن کنیم. این برج در سال 1642 به عنوان یک رصد خانه و به سفارش شاه کریستیان چهارم ساخته شده شده بود . طریقه ساخت برج به شکل گرد بود و وجود پله های عریض و مارپیچ برج از دلایل اصلی جذابیت ان به شمار میرفت. در قسمت مرتفع ان کف شیشه ای نصب شده بود که از روی آن مرکز این قلعه را دیدم.  همچنین کتابخانه‌ و کیوسک‌های کوچک برای خرید تنقلات به چشم میخورد.  پس ازانکه از طبقات مختلف برج گذر کردم به بالاترین نقطه رسیدم که چشم اندازی زیبا از شهر را پیش رویم نمایان کرد. پس از بازدید از برج گرد به سمت درب خروج راهی شدیم.

کاخ روزنبرگ (Rosenborg)

انطور که محمد گفت دانشگاه قدیمی و کاخ روزنبرگ نیز در همان حوالی بودند.با حدود 10 دقیقه پیاده روی و گردش در کپنهاگ دانمارک به کاخ روزنبرگ رسیدیم. کاخی زیبا که در محوطه ای سرسبز قرار داشت .و توسط پادشاه دانمارک، کریستین پنجم به عنوان قصری برای خوشگذرانی در قرن 17 میلادی ساخته شده بود. در هنگام ورود بروشوری راهنما دریافت کردیم.پنجره‌های مستطیل شکل، نمای آجری و سقف‌های سبز رنگ زیبا توجه مرا به خود جلب کرد.کاخ دارای 24 اتاق در 3 طبقه بود. در سفر به کپنهاگ دانمارک از زیباترین قسمت‌های کاخ روزنبرگ که تالار شوالیه‌ها بودبازدید کردیم و دیدن نقاشی‌های مجلل مربوط به جنگ‌های دانمارک ، تخت‌ تاج‌گذاری و شیرهای نقره‌ای مرا به وجد اورد. کلکسیون بطری‌های شیشه‌ای ازدیگر جذابیت های این کاخ بود که در یک اتاق بطری‌ها تمام سطح دیوار تا سقف را پوشانده بودند.جواهرات سلطنتی، تاج‌های پادشاهی ، اشیا سفالی، پیکره‌های برنزی  در قسمت های دیگر کاخ خودنمایی میکرد . بازدید از تاج های ملکه و پادشاهان دانمارکی با سنگ ها و جواهرات قیمتی برایم بسیار جالب بود.
پس از گشتی کامل در کاخ روزنبرگ سوار بر ماشین شده بودیم که برف زمستانی شروع به باریدن کرد.در حین گردش در کپهاگ دانمارک از پنجره به خیابان مینگریستم که برف زمستانی توام با چراغهای رنگی و نورانی کریسمس منظره ای زیبا را رقم زده بود. صدای اواز در گوشه های این شهر زیبا شنیده میشد . مردم در حال شادی و تکاپو برای سال نو میلادی بودند.ان شب شب سال نو میلادی بود و چند ساعتی بیشتر به تحویل سال نو نمانده بود.پس از صرف شام در یکی از رستورانها برای گردش در کپنهاگ دانمارک به سوی یکی از میادین اصلی شهر رفتیم .مردم در حال شادی و پایکوپی در کنار درخت بزرگ کریسمس بودند .هنگام تحویل سال اتش بازی در کپنهاگ بسیار جذاب و دیدنی بود. تا پاسی از شب را مشغول تماشای اتش بازی و پایکوبی دانمارکیها و گردش در کپنهاگ دانمارک بودم و حدود ساعت 2 نیمه شب بود که به خانه بازگشتیم . ان شب اخرین شب حضور من در سفر به کپنهاگ دانمارک بودو ظهر روز بعد باید انجا را بهمقصد ایران ترک میکردم. پس از جمع کردن وسایلم با محمد به سوی فرودگاه روانه شدیم و سفر به کپنهاگ دانمارک برای من به پایان رسید. پس از تحویل چمدانم سوار هواپیما شدم .

خلاصه که

در مجموع سفر به کپنهاگ دانمارک ،این شهر زیبا و جذاب در ایام کریسمس و سال نو از یک سو و دیدن مردمانی شاد و طرفدار تساوی حقوق انسانها با شهری تاریخی و زیبا از سوی دیگر و همچنین مهمان نوازی و دیدن یکی از دوستان قدیمیم سفری خاطره انگیز را برایم رقم زد و به شما دوستان پیشنهاد میکنم اگر به اروپا سفر میکنید بازدید از شهر زیبای کپنهاگ  که مهد آزادی، رفاه، آرامش میباشد را از دست ندهید.سفر به کپنهاگ دانمارک و گردش در کپنهاگ دانمارک گزینه جذابی برای توریستها به شمار میرود. همچنین سالانه افراد زیادی برای مهاجرت به دانمارک و تحصیل در دانمارک به سوی این کشور راهی میشوند.