سفرنامه استکهلم سوئد

sto stoccolma port 1.jpg.image.750.563.low

سفر به استکهلم سوئد یکی از سفرهای خاطره انگیز و لذتبخشی بود که به حوزه اروپا داشتم.پیش از این به علت مشغله کاری فرصت سفر به استکهلم سوئد برایم میسر نشده بود. تا اینکه اواسط ماه اوریل به یک کنفرانس در شهر استکهلم دعوت شدم. فرصت بسیار خوبی بود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس، گشتی  در سوئد زیبا بزنم. پس از تکمیل مدارک و اخذ ویزا از سفارت سوئد که حدود دو هفته به طول انجامید با رزرو هتل و بلیط عازم استکهلم شدم...

سفرنامه استکهلم دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

استکهلم کجاست؟

استکهلم یکی از زیباترین شهرهای دنیاست. خانه های رنگارنگ قدیمی و مناظر و طبیعت زیبایش هر بیننده ای را به وجد می آورد.مردم سوئد اکثرا به زبان سوئدی صحبت میکنند اما خوشبختانه اغلب به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. به عنوان پایتخت کشور سوئد، جمعیت استکهلم حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر است که با احتساب مردم حومه شهر، حدود 2 میلیون نفر نفر جمعیت دارد. هوای سوئد نیز بسیار تمیز است که فرهنگ خوب مردم در این امر بی تأثیر نبوده است.

چگونه به سوئد رفتم؟

پیش از این به علت مشغله کاری فرصت سفر به استکهلم سوئد  برایم میسر نشده بود. بارها سفرهای 2 الی 3 روزه به استکهلم داشتم ولی بنا به دلایل کاری نمیتوانستم از زیبایی های این کشور دیدن کنم. تا اینکه اواسط ماه آپریل به یک کنفرانس در شهر استکهلم دعوت شدم. فرصت بسیار خوبی بود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس، گشتی دراستکهلم بزنم ومکانهای دیدنی و تفریحی استکهلم سوئد را از نزدیک ببینم. پس از تکمیل مدارک و اخذ ویزا از سفارت سوئد که حدود دو هفته به طول انجامید با رزرو هتل و بلیط عازم استکهلم شدم.

استکهلم چگونه شهری است؟

ساعت حدود 3 بامداد بود که به فرودگاه امام خمینی رسیدم و پس از تحویل بار اندکی را در کافه فرودگاه و نوشیدن یک فنجان چای گذراندم سپس سوار بر هواپیما شده و به سوی استکهلم راهی شدم. پروازم حدود 5 ساعت به طول انجامید و در نهایت به فرودگاه استکهلم رسیدم. پس از تحویل بار و گرفتن تاکسی به سمت هتل حرکت کردم و سفربه استکهلم سوئد برای من اغاز شد.

هتل در خیابانی آرام و در نزدیکی ایستگاه مرکزی شهر واقع شده بود. پس از رسیدن به هتل و تحویل اتاق کمی استراحت کردم وساعت حدودا 8 شب شده بود که تمصیم گرفتم تا گردش در استکهلم سوئد را شروع کنم. هوا با توجه به فصل بهار کمی سرد بود .این کشور زیبا که در در اتحادیه اروپا و حوزه اسکاندیناوی قرار گرفته آب و هوای بسیار سردی دارد و اگر جهت تفریح به این کشور سفر می کنید بهتر است فصل تابستان را انتخاب کنید که هوا گرم تراست. خوشبختانه چون من این موضوع را می دانستم لباس گرم به همراه برده بودم. نکته جالب در مورد استکهلم این است که خورشید در نیمه شب غروب میکند و به همین دلیل هوا اکثرا روشن است. درگوشه و کنار شهر ساختمان های قدیمی و قرون وسطایی با معماری مدرن دیده میشد. استکهلم ونیز شمال نیز نامیده میشود زیرا اطراف ان را چندین جزیره احاطه کرده است. در بیشتر قسمت های شهر کانال های اب به چشم میخورد و مردمان این شهر بیشتر از دوچرخه برای تردد استفاده میکنند و بدین جهت به شهر سبز اروپا ملقب شده است.
به علت خستگی ناشی از سفر پس از گشتی کوتاه و صرف شام در رستوران مک دونالدی که در همان حوالی بود و پرداخت ٧۵ کرون (پول رایج در سوئد کرون سوئدی است) به هتل برگشتم. نکته ای که در بدو ورود به این کشور توجهم را جلب کرد نوشیدن قهوه حتی پس ازصرف شام بود که گویا سوئدی ها پس از هر وعده غذایی یک فنجان قهوه مینوشند و این یکی از عادات غذایی مرسوم سوئدی حساب میشود. هنوز سه روز تا کنفرانس مورد نظر زمان داشتم. صبح روز بعد و پس از صرف صبحانه در هتل به جستجوی اینترنتی از مراکز دیدنی استکهلم پرداختم و تصمیم گرفتم ابتدا از قصر دوروتنینگهلم که پیش از این تعریف آن را زیاد شنیده بودم دیدن کنم.

مکانهای دیدنی و تفریحی استکهلم سوئد کجاست؟

قصر دوروتنینگهلم Drottningholm Palace

در سفر به استکهلم سوئد از قصر دوروتنینگهلم دیدن کردم.این کاخ زیبا در جزیره لوون و در کرانه دریاچه مالارن واقع شده و با 50 دقیقه قایق سواری از مرکز شهر استکهلم به انجا رسیدم. نام این قصر به سوئدی به معنای جزیره ملکه است. به نظر من زیباترین بخش آن پلکان باشکوه داخل قصر بود و در کنار نرده ها مجسمه الهه ی شعر و موسیقی نیز دیده میشد. همچنین نقاشیهای دیواری و سقف نیز بسیار هنرمندانه کار شده بودند. سوی دیگر کاخ کتابخانه ای باشکوه نیز با داشتن نقاشیهای زیبا توجهم را بخود جلب کرد. اتاق تئاتر از دیگر بخشهای کاخ دروتنینگهلم با معماری بسیار زیبا بود. باغ کنار کاخ و آب نماهای زیبای آن هر بیننده ای را مجذوب میکرد. وجود کاخی چینی در این کاخ کمی عجیب به نظر میرسید که متوجه شدم به صورت پنهانی در استکهلم ساخته شده و بعدا به این قصر منتقل شده است. علت سبک چینی نیز گویا علاقه ی خاندان سلطنتی سوئد به معماری چینی عنوان شده است. یکی از دیگربناهایی که در این قصر وجود داشت یک برج آجری نئو قرون وسطایی به نام برج گوتیک بود. این برج در بالای یک تپه قرار گرفته بود. کمی آن سو تر نیز چادر ترکی قرار داشت که یک سازه چوبی بود که گاردهای سلطنتی در آنجا اسکان داشتند. برای من که علاقه زیادی به اثار هنری دارم دیدن این قصربسیار لذت بخش بود.
پس از گشت نسبتا طولانی در این کاخ شگفت انگیز و زیبا برای صرف شام به سوی رستورانی که قبلا تعریفش را از دوستان شنیده بودم به راه افتادم.

سفر به سوئد

گشتی در استکهلم

رستوران ِدن گلیدنه فی ِدن که یکی از رستورانهای قدیمی دنیا به شمار می آید که با سقفی بلند و میزهای چوبی بزرگ و همچنین نورپردازی زیبا و ملایمی که داشت باعث میشد تا من به عنوان یک توریست تاریخ قدیمی استکهلم را حس کنم و از طعم لذیذ و خوشمزه غذاهای سوئدی نهایت را لذت ببرم. پس از صرف شام و برای استراحت به سوی هتل برگشتم. صبح روز بعد و پس از صرف یک فنجان قهوه به همراه یک کیک دارچینی که از شیرینی های ملی سوئد محسوب میشود تصمیم گرفتم با تهیه کارت قابل شارژ برای گشتن در شهر از اتوبوس استفاده کنم .برای حمل و نقل ارزان میتوانید از کارت های یک هفته ای اتوبوس و مترو استفاده کنید. پس از تهیه کارت مورد نظر در حین قدم زدن تورهای پیاده روی رایگانی دیدم که برای بازدید از گوشه و کنار شهر وجود داشت .البته این تورها در اغلب شهرهای اروپایی به چشم میخورند .
تصمیم گرفته بودم از محله قدیمی استهکلم شروع کنم. سوئدیها مردمان بسیار وقت شناسی هستند و این موضوع را میتوان حتی در سیستم منظم حمل و نقلشان متوجه شد. در هر ایستگاه اتوبوس جدول زمانی رسیدن اتوبوس و نام ایستگاه و ایستگاههای قبلی و بعدی کاملا مشخص است .اتوبوس های درون شهری با رنگ سبز و برون شهری با رنگ زرد تفکیک شده اند .علاوه بر اتوبوس میتوان از خطوط مترو نیز استفاده کرد. در نهایت پس از انتظاری کوتاه اتوبوس مورد نظر را سوار شدم و به محله قدیمی رسیدم.

شهر قدیمی gamla stan

این محله که متعلق به قرن ١٢ میلادی است منطقه بسیار دیدنی و مملوء از کافه و بوتیک و مغازه و رستوران های مختلف و زیبا بود. در گوشه و کنار محله هدایا و سوغاتی های استکهلم به چشم میخورد از اب نباتهای مشهور سوئدی به نام پولکاگریس که شیبه عصا و به رنگ سفید و قرمز هستند گرفته تا اسبها و ظروف چوبی دست ساز .با قدم زدن در این کوچه های زیبا به دوران قرون وسطی سفر کردم. از دیگر بناهای موجود در این محله کلیسای جامع استکهلم، موزه نوبل و کاخ سلطنتی بود.این بخش ازشهر براستی یکی ازمکانهای دیدنی استکهتم سوئد به شمار میرود.

سفر به استکهلم

کلیسای جامع استکهلم

پس از مدتی گشت و گذار در سوئد و بازدید از شهر قدیمی استکهلم حدود ساعت ١ظهربود که به کلیسای بزرگ رسیدم. در این کلیسا یک لیدر انگلیسی زبان حضور داشت و توضیحاتی راجع به ان به من داد. کلیسای بزرگ )کلیسای سنت نیکلاس( یکی از قدیمیترین کلیساهای شهر قدیمی استکهلم متعلق به قرن دوازدهم بود این کلیسا در قرن چهاردهم دچار آتشسوزی شد،و پس ازان به عنوان یک قصر سلطنتی بازسازی شده .نمای خارجی کلیسا نمایانگر خوبی از معماری دوره باروک است. زیباترین اثری که در کلیسا توجهم را جلب کرد مجسمه بزرگی از سنت جورج و اژدها بود.معماری داخلی کلیسا به سبک گوتیک ساخته شده بود.
پس از گشتی در کلیسابرای ادامه گردش در استکهلم سوئد به یکی از کافه های اطراف رفتم تا پس ازکمی استراحت و صرف ناهار به گشت خود ادامه دهم.

کاخ سلطنتی استکهلم

پس از بازدید از کلیسای جامع به کاخ سلطتنی استکهلم که در همان نزدیکی بود رسیدم.این مکان یکی از جاهای دیدنی استکهلم سوئد میباشد که بازدید از ان قطعا خالی از لطف نخواهد بود.انطور که متوجه شدم این کاخ بسیار زیبا پیشتر اقامتگاه خاندان سلطنتی بوده واکنون جهت اموردفتری خاندان استفاده میشود.این خاندان در حال حاضر در قصر دروتنینگهلم که در روزهای نخست انجارا بازدید کردم مستقر هستند.کاخ بسیار باشکوه و بزرگ و دارای ۶٠٠ اتاق بود.در این کاخ ٣ موزه و یک کتابخانه بسیار بزرگ به چشم میخورد.موزه ها بیشتر در خصوص اثار باستانی بود.در نهایت پس از بازدید از این کاخ زیبا به سمت ایستگاه اتوبوس برگشتم تا برای استراحت به هتل بازگردم . فردا روز کنفرانس بود به همین دلیل کمی به مطالعه در این خصوص پرداختم.

صبح روز بعد جهت حضور در کنفرانس مورد نظر اماده شدم و پس از صرف صبحانه به مکان مورد نظر رسیدم.همه چیز خیلی خوب پیش رفت و کنفرانس تا حدود ظهر به طول انجامید .در ساختمانی که کنفرانس دایر بود بر حسب اتفاق یکی از دوستان قدیمیم را دیدم که در شهر استکهلم زندگی میکرد پس از سلام و احوالپرسی تصمیم گرفتیم برای صرف ناهار و گپی دوستانه با یکدیگر گشت و گذاری در استکهلم سوئد داشته باشیم.امیر که در استکهلم زندگی میکرد در رشته وکالت تحصیل کرده بود و به همراه همسر و فرزندش در این شهر زیبا زندگی میکرد.کمی از مکانهای دیدنی در استکهلم سوئد که دیده بودم برایش تعریف کردم و او نیز اطلاعات من را درخصوص جاهایی که دیده بودم تکمیل میکرد.دیدن یکی از دوستان قدیمی ان هم در کشوری دیگر پس از سالها بیخبری از یکدیگر برایم بسیار خوشایند بود.پس از صرف ناهار با امیریک قهوه به همراه یک کیک سیب سفارش دادیم.

g5r5

بعد از استراحتی کوتاه به پیشنهاد وی تصمیم گرفتیم تا به گردش در سوئد پرداخته و مدت بیشتری را با هم بگذرانیم. از این رو در یکی از خیابان های مشهور استکهلم(استراندواگن)مشغول قدم زدن شدیم.اینجا یکی از گران ترین خیابان های سوئد بود.مراکز خرید بسیار شیک و رستوران و کافه های متعدد به چشم میخورد.و پیاده روی در نزدیکی اب وجود داشت که گاملا استان(محله قدیمی)از دور نمایان بود.همچنین قایق های تفریحی و تاکسی های ابی نیز دیده میشد.در ادامه مسیرو گشت در استکهام سوئد به اسوارتنسگاتان رسیدیم.دیدن خیابان های سنگفرش و خانه های قدیمی چوبی حس بسیار خوبی به من میداد.در این خیابان نیز کافه ها و رستوران ها دیده میشد.پس از قدم زدن نسبتا طولانی و گفتگویی دوستانه از امیر جدا شدم و برای استراحت به هتل برگشتم. فردا اخرین روز حضور من در استکهلم بود برای همین میخواستم کمی استراحت کنم و بتوانم از چندین مکان دیگر در استکهلم دیدن کنم.

صبح روز بعد به دلیل سرمای زیاد هوا کمی احساس کسالت میکردم .به رستوران هتل رفتم و پس از صرف یک فنجان چای داغ و لیموی تازه کمی احساس بهتری کردم.بروشور و راهنمای اماکن دیدنی استکهلم را از کیفم بیرون اوردم و به مطالعه پرداختم.جاهای دیدنی استکهلم سوئد بسیار زیاد بود و فرصت بازدید از همه انها برای من که باید صبح روز بعد به علت مشغله کاری به ایران باز میگشتم بسیار کم بود همان طور که بروشور در دستم بود تصمیم گرفتم از موزه واسا دیدن کنم.

موزه واسا

در ادامه گشت و گذار در استکهلم سوئد به سوی موزه واسا حرکت کردم .پس از پیدا کردن اتوبوس مذکورحدود ساعت ١١ صبح بود که به موزه رسیدم موزه ها در استکهلم ارزان نیستند.اما برخی از انها رایگان هستند و برخی دیگر ساعات بازدید رایگان دارند. به هر ترتیب تصمیمگرفتم از موزه واسا دیدن کنم.این موزه زیبا متعلق به قرن ١٧ میلادی و در واقع یک کشتی بازمانده بود.البته بیشتر قسمت های کشتی سالم به نظر میرسید.انطور که شنیدم یکی از کشتی های جنگی بود ه که برای سفری به حرکت درآمده اما به دلیل بادی شدید به سویی کج شده و به عمق دریا فرو رفته و پس از ٣٠٠ سال کشف شده است.
پس از سالها تلاش در سال ١٩۶١ میلادی کشتی از دریا خارج شده که قدیمی ترین بادبان موجود در دنیا، استخوان های خدمه کشتی به همراه تجهیزات و مجسمه های کنده کاری شده با بیش از ١۴ هزار شی چوبی پیدا شده و برای نمایش در این موزه قرار گرفته بود. یک خانم راهنما به زبان انگلیسی توضیحاتی راجع به کشتی میداد در این موزه بغیر از کشتی چندین نمایشگاه دیگر و یک رستوران وجود داشت که شیرینی های بسیار خوشمزه ای سرو میکرد و من با خرید یک کیک دارچینی از موزه بیرون امدم.

سفر به استکهلم

موزه نوبل

ساعت حدود ١ بود که به موزه نوبل یکی دیگر از موزه های مشهور استکهلم رسیدم تا گردش در استکهلم سوئد را با بازدید از ان ادامه دهم.موزه نوبل از ان دسته موزه هایی بود که در بهار از 10 صبح تا 8 شب باز بود و در همان محله قدیمی استکهلم واقع شده بود.موزه نوبل، به برندگان جایزه نوبل متعلق است. در این موزه، فیلم های کوتاهی از این افراد به نمایش گذاشته می شود. سخنرانی های پذیرفته شده از برندگان مختلف در برخی از غرفه های داخل موزه، از جمله سخنرانی های مارتین لوتر کینگ جونیوروجود داشت.پرتره افرادی که این جایزه را دریافت کرده اند در موزه توجهم را جلب کرد. همچنین یک کتابفروشی با بیوگرافی برندگان جایزه نوبل به چشم میخورد. سری به کتابفروشی این موزه زدم و چندین کتاب خریدم.
از موزه که بیرون امدم دوستم امیر با من تماس گرفت و از من خواست اخرین شب اقامتم در استکهلم را به همراه او بگذرانم.پس از بازدید از موزه نوبل به سوی هتل برگشتم و برای دیدارم با امیر اماده شدم.ساعت حدود ٨ شب بود که او در جلوی هتل منتظرم بود.به همراه یکدیگر به (بیبلیوتکس گاتان) که یکی از خیابان های مشهور و زیبا ودر قلب استکهلم بود رفتیم.

خیابان بیبلیوتکس گاتان

در گوشه کنار خیابان رستوران ها و بوتیکهای شیک قرار داشت.وارد یکی از رستوران هایی که امیر از قبل رزرو کرده بود شدیم رستورانی بسیار شیک با غذاهای بسیار لذیذ سوئدی.امیر برای من تعریف کرد که پس از اتمام تحصیل در ایران برای ادامه تحصیل به سوئد امده واز رشته حقوق فارغ التحصیل شده ودر دوران دانشجویی با همسرش که او نیز ایرانی بود اشنا شده و ثمره این ازدواج یک دختر ٢ساله به نام ستایش بود.او در استکهلم به وکالت مشغول بود.همچنین در مورد اقتصاد استکهلم برایم توضیح داد که این شهر زیبا منابع متعددی برای درامد زایی دارد و شرکتهایی همچون شرکت چند ملیتی و چند کاره اچ اند ام و شرکت هایی چون اریکسون ،ای بی ام و...رونق زیادی به این شهر بخشیده اند.همچنین صنعت گردشگری نیز یکی دیگر از صنایع موفق استکهلم میباشد. امیر کمی نیز از مراکز علمی و فرهنگی استکهلم برایم تعریف کرد که از جمله به،دانشگاه اقتصاد استکهلم،موسسه پزشکی کارولینسکا و کتابخانه مرکزی میتوان اشاره کرد.همان طور که میدانید دانشگاههای سوئد یکی از دانشگاههای پر طرفدار جهت ادامه تحصیل و با رنکینگ بالا میباشند.بنابراین مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل یکی از گزینه های جذاب برای دانشجویان بین المللی یه شمار میرود.در زمینه ورزشی بدلیل نزدیکی استکهلم به قطب شمال گویا هاکی روی یخ نیزطرفداران زیادی دارد.پس از صرف شام و ساعتی گفتگو با امیر تصمیم گرفتیم سوار بر ماشین وی گشتی در استکهلم سوئد بزنیم.با وجود اینکه ساعت حدود ١٠ شب بود ولی هوا کاملا روشن ودر عین حال بسیار سرد بود.پس از گشتی کوتاه در شهر حدود ساعت ١١ شب بودکه از دوست قدیمی خود جدا شدم و به هتل برگشتم تا لوازمم را جمع کنم .

خلاصه که

پرواز برگشت من به تهران حدود ساعت ١١ صبح بود .در مجموع این سفر به استکهلم سوئد برای من بسیار لذتبخش بود زیرا علاوه بر بازدید از برخی مکانهای دیدنی سوئد (به دلیل کمبود وقت نمیتوانستم روزهای بیشتری را در انجا سپری کنم) یکی از دوستهای قدیمی خود را نیز پیدا کرده بودم و لذت سفر به سوئد را دو چندان کرده بود.پیشنهاد من به شما دوستان گرامی این است که در صورت امکان حتما از این شهر زیبای اروپایی دیدن کنید و از سفر به این شهر قدیمی و در عین حال مدرن لذت ببرید.استکهلم قطعا یک انتخاب جذاب برای سفر به اروپا میباشد!