سفرنامه لهستان

سفر به لهستان برای من در اوایل پاییز سال 1391 میسر شد.در ان زمان برای یک سفر کاری به اوکراین رفته بودم سفر به لهستان

شمال شرقی با استان کالینینگراد و لیتوانی همسایه است.پایتخت لهستان، ورشو و زبان رسمی ان لهستانی است...

سفرنامه لهستان دکتر علی باغانی

لهستان کجاست؟

لهستان کشوری در اروپای شرقی میباشد که از غرب با المان، از جنوب با اسلواکی و جمهوری چک،از شرق با بلاروس و اکراین و از شمال شرقی با استان کالینینگراد و لیتوانی همسایه است.پایتخت لهستان، ورشو و زبان رسمی ان لهستانی است.این کشور حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد.در سفر به لهستان با صادرات این کشور اشنا شدم که از ان جمله میتوان به ماشین الات و تجهیزات حمل و نقل،خواربار و فراورده های کشاورزی اشاره نمود.زلوتی پول رایج لهستان بوده و دارای اب و هوای معتدلی است.کراکوف،وروتسواف،پوزنان،گداسنگ و شچچین از دیگر شهرهای مهم این کشور میباشد.

چرا به لهستان رفتم؟

سفر به لهستان برای من در اوایل پاییز سال 1391 میسر شد. در ان زمان برای یک سفر کاری به اوکراین رفته بودم.پس از3 روز اقامت در کیف به همراه یکی از همکارانم تصمیم گرفتیم سفر به لهستان کنیم و ورشو را از نزدیک ببینیم. برای سفر به لهستان هر دو دارای ویزای شینگن مولتیپل بودیم که هنوز اعتبار داشت از این رو نیازی برای گرفتن مجدد ویزای شینگن نداشتیم.پس از تهیه بلیط هواپیما ورزرو هتل به سوی ورشو راهی شدیم و پس از طی مسافتی به لهستان رسیدیم.درنهایت به فرودگاه بین المللی شوپن ورشو Warsaw Chopin Airport رسیدیم.

فرودگاهی پر ازدحام ومملو از جمعیت که رستوران و فروشگاههای متنوعی در این فرودگاه به چشم میخورد.پس از انجام امور مربوط به چک کردن پاسپورت به سوی قسمت تحویل بار رفتیم و با گرفتن یک تاکسی به سوی هتل که در مرکزشهر بود حرکت کردیم.

ورشو چگونه شهری است؟

خیابانهای پرترافیک و بناهای تاریخی ورشوتوجهمان را به خود معطوف کرده بود.در نهایت به هتل رسیدیم و حدود ساعت 2 ظهربود که اتاق را تحویل دادند. به اتاق رفتیم و پس از ساعتی استراحت از هتل خارج شدیم .فرهاد (همکارم) پیش از این نیز یکبار سفر به لهستان کرده بود از این رو شناخت خوبی نسبت به شهر و جاهای دیدنی داشت. سیستم حمل و نقل در شهر از پیشرفت خوبی بهره مند بود وبا استفاده از اتوبوس، تراموا، مترو و تاکسی به اکثر نقاط دسترسی داشتیم. البته اتوبوس و مترو نسبت به تاکسی برای گشت و گذاردر لهستان مقرون به صرفه تر بود. برای تهیه بلیط در ایستگاه های شهر کیوسک هایی بود که بلیط اتوبوس،مترو و تراموا را میفروختند.فرهاد گفت مناطق دیدنی ورشولهستان به دو قسمت قدیمی و مدرن تقسیم میشود ابتدا تصمیم گرفتیم از قسمت جدید شهر بازدید کنیم.

Untitled 1

مکانهای دیدنی و تفریحی ورشو لهستان کجاست؟

گشت و گذار در لهستان و بخش مدرن را اغاز کردیم در این قسمت از شهر بیشترین چیزی که دیده میشد ساختمانهای مدرن ،نمایندگی های کمپانی های صاحب نام، مراکز خرید لوکس بود ، که مجتمع تجاری زلوت تاراسی از مهمترین آنها به شمار میرفت .وارد یکی از رستورانها شدیم و بیگوس Bigos سفارش دادم که از گوشت ریز شده با کلم پیچ خرد شده و قارچ و مواد دیگر تهیه شده بود.پس از صرف غذا به گشت زنی در لهستان ادامه دادیم.ساختمانی که در این منطقه ، توجه هر بیننده ای را جلب کرده بود ، قصر علوم و هنر ورشو بود. نورپردازی زیبای ان در شب بر زیبایی ساختمان افزوده بود.کمی در مراکز خرید قدم زدیم ودر نهایت برای استراحت به هتل بازگشتیم.صبح روز بعد پس از صرف صبحانه حدود ساعت 10برای گردش در لهستان از هتل خارج شدیم.

شهر قدیم ورشو old town

یکی از جاذبه های دیدنی لهستان ، شهر قدیمی یا ورشوی قدیم بود.ازکلیسای صلیب مقدس که جلوی ان مجسمه استفان وسینسکی از رهبران کاتولیک مبارز علیه کمونیست بود، وکلیسای کارملیت گذر کردیم. قصررئیس جمهور، با تندیسی از ژوزف پونیاتوفسکی که از شاهزادگان وقهرمانان ملی لهستان بود را پیش رو دیدیم. از دانشگاه ورشو گذر کردیم.خانه های مثلثی شکل و قدیمی بسیار زیبایی را پیش رو دیدیم. فرهاد که پیش از این نیز سفر به لهستان کرده بود و اطلاعات خوبی درباره این کشور داشت توضیح داد که این قسمت از شهر طی بمباران ، تخریب شد اما سالها بعد توسط حکومت شوروی مورد مرمت قرار گرفت.این بخش از شهر بهخاطر کلیساهای سبک باروک و معماری رنگین و بسیار زیبایش دریونسکو ثبت شده است. درلا به لای ساختمان های قدیمی و مخروبه چند ساختمان مدرن دیدم که این تلفیق از بناهای قدیم و جدید تصویر زیبایی را خلق کرده بود. کافه و رستوران های قدیمی در گوشه و کنار این منطقه وجود داشت . سرانجام در حال گشت زنی در لهستان بودیم که به میدان قدیمی شهر و کاخ سلطنتی ورشورسیدیم.

کاخ سلطنتی ورشو

در سفر به لهستان و گردش در شهر به بنای آجری قرمزرنگی که در سمت راست میدان قرار گرفته بود رسیدیم. بلیط خریده و داخل کاخ رفتیم. این قصر متعلق به قرن 13 میلادی ودورانی اقامتگاه سیاستمداران لهستانی بود. ساختمان مانند یک پنج ضلعی بود که یک حیاط در وسط داشت وداخل کاخ شامل بخشهایی چون سالن مجلس سنا، اتاق کنفرانس، سالن برگزاری مراسم شادی ، سالن شوالیه ها ، اتاق اختصاصی پادشاه ، اتاق مرمر که دکوراسیون آن از سنگ مرمر بود. از جمله زیبایی های داخلی قصر دالان های مرمر و تزئینات گچ بری وتالارهای کاخ بود که توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکرد.

پس از بازدید از کاخ سلطنتی برای گشتزنی در لهستان به سوی میدان قدیمی رفتیم دروسط میدان ستون بزرگی دیدم که بر بالای آن مجسمه ای وجود داشت. مجسمه برنزی پادشاه سیگیسماندس سوم که توسط پسرش در میدان شهر بنا شده بود انطور که فرهاد میگفت این مجسمه واقع قدیمی ترین بنای یادبود دراین کشور به شمار میرفت.در کوچه ای از این میدان عده ای بساط دستفروشی پهن کرده بودند و مشغول فروش اجناس خود بودند. مجسمه ای برنزی به نام مِرمِید(پری دریای) دیدم که در نوع خود بسیار جالب بود وبخشی از آن انسان بخش دیگرش به شکل ماهی بود وسپری در یک دست و یک شمشیر در دست دیگرداشت.افسانه جالبی در خصوص این مجسمه وجود داشت انطور که گفته میشد دو خواهر پری دریایی در جستجوی خانهای جدید بودند. در نهایت یکی از آنها به کپنهاگ دانمارک رفت و دیگری از طریق رودخانه وارد ورشولهستان شده بود. چندین ماهیگیر او را تعقیب میکنند و اورا دستگیر کردند ولی پسر کوچکی پری دریایی را از دست ماهیگیران نجات میدهد و او را آزاد میکند. پری دریایی نیز به پاس تشکر از پسرکوچک، در ورشو میماند تا از این شهرزیبا محافظت کند.قصه ای عجیب که در نوع خود و در سفر به لهستان برایمان جالب بود.

کلیسای سنت آنه Kościół Akademicki św Anny

در حین گردش در لهستان در نزدیکی کاخ سلطنتی، کلیساهای سبک نئو دیدیم که متعلق به قرن 15میلادی بود. کلیسا دارای یک برج ناقوس ، نمای داخلی به رنگ زرد وسفید و طلایی ، ونقاشی های به سبک باستانی بود . از پلکان برج بالارفتیم ونمایی زیبا از شهر را پیش رو دیدیم.پس از بازدید از کلیسا و گشت و گذار در لهستان وارد یکی از رستورانها شدیم و بعد از صرف غذا به سوی هتل بازگشتیم.

کاخ علم و فرهنگ Palace of Culture and Science

صبح روز بعد پس از صرف یک فنجان قهوه و شیرینی گردویی برای گردش در لهستان به سوی کاخ علم و فرهنگ راهی شدیم.این کاخ که پیشتر نمای ان را از بیرون دیده بودیم متعلق به سال 1955 میلادی و هدیه مردم شوروی به مردم لهستان بود. واردکاخ شدیم. که دارای سینما، استخر ، موزه، تئاتروکافی شاپ بود. به تراس آن که در طبقه سیام واقع شده بود رفتیم ومنظره ای زیبایی از شهر را پیش رو دیدیم.

سفر به لهستان

پارک لازینکی Lazienki Park

بعد از گشت در لهستان و بازدید از کاخ علم و هنر به سوی پارک لازینکی رفتیم تا کمی هوا بخوریم و از طبیعت زیبای پارک استفاده کنیم. این پارک بزرگترین پارک ورشوو متعلق به قرن 17 میلادی بودودر ان کاخ و کافه های متعددی وجود داشت. این پارک سالهابعد اقامتگاه تابستانی پادشاهبود. در بخشی از این پارک یک آمفی تئاتر نیزدیده میشد.گردشگران زیادی در حال قدم زدن در پارک بودند. طاووس های زیبا با پرهای رنگین و سنجابهای کوچک قرمز رنگ توجهم را به خود جلب دکردند.همچنین در بخشی از پارک روباه و راسو نیز دیده میشد. صدای چه چه پرندگان وانعکاس بناهای زیبا در آب دریاچه از دیگر جذابیتهای این مکان بود. به علت فصل پاییز پارک لازینکی به انفجاری از رنگ ها مبدل شده بود. رنگ های قرمز و نارنجی برگ درختان و خش خش برگهای پاییزی زیر پا حس شاعرانه و قشنگی را در ذهن مخاطب ایجاد میکرد.در سفر به لهستان یکی از نمادهای ورشو قصر روی آب بود که مانند مرواریدی برروی جزیره میدرخشید. این قصر مهمترین بنای پارک و اقامتگاه اصلی پادشاه به شمارمیرفت.همچنین آمفی تئاتر که در کنار دریاچه پارک واقع شده بود یادآور یکی از تئاترهای شهرهرکولانیوم بود. برای استیج آن از فروم های رومی استفاده شده بود واز طریق دریاچه بین استیج وتماشاچیان فاصله ایجاد کرده بودند که بر جذابیت ان افزوده بود. قصرمیسلویکی از دیگر بناهای موجود در این مجموعه بود که به شیوه کلاسیک و نیم دایره ای به عنوان اقامتگاه پادشاه ساخته شد اما وی اقامت در قصر روی آب را برگزید. بنای سفید رنگ نیز از دیگربخشهای پارک بود که به نام Wodozbiór شناخته میشد و انطور که فهمیدیم درزمان گذشته آب را جمع آوری و به دریاچه می فرستاد.در داخل این بنا گالری و نمایشکاهی دایر بود. عبادتگاه دیانا Temple of Diana یکی دیگر ازبناهایی بود که در این مجموعه دیدیم که شبیه بناهای یونانی دوران باستان ساخته بودند داخل ان شدیم نقاشی های زیبایی دیدیم که بیشترطرح گل و میوه بود.پس از ساعتها گشتزنی درلهستان و پارک لازینکی برای صرف غذا به یک رستوران در همان حوالی رفتیم.از منو پیروگی راانتخاب کردم که نوعی پیراشکی بود که از مخلوط گوشت، پنیر،سیبزمینی، میوه، خامه ترش، پیاز داغ و سبزیجات تهیه میشد. علاوه بران سوپ روسول را نیز امتحان کردم که شبیه به نودل مرغ بود و طعم خوبی داشت.پس از صرف غذا به هتل بازگشتیم.فردا اخرین روزحضور ما در ورشو بود از این رو صبح ساعت 8 از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه برای گردش در لهستان ازهتل خارج شدیم.

موزه ماری کوری
Maria Skłodowska-Curie Museum

با قدم زدن در کوچه های ورشوو گشتزنی در لهستان، چشممان به ساختمانی با نمای زرد وسفید افتاد.ساختمانی که روزی محل زندگی ماری کوری دانشمند سرشناس بود. این موزه توسط جامعه شیمی لهستان اداره میشد و به کاشف پولینیوم و رادیوم اختصاص داشت. ماری کوری دوران کودکی وجوانی اش را در ورشو گذرانده بود. برای بازدید ازموزه به منطقه نیوتاون و خیابان فرتا 16 رفتیم، بعد از مرگ ماری کوری بر روی این خانه پلاکی نصب کردند که تولد وی را خاطرنشان میکرد سال 1967 ،جامعه شیمی لهستان تصمیم گرفت تا آپارتمان محل تولد وی را به موزه تبدیل کنند. در قسمتی، لوازم شخصی واقعی وی را دیدم و در اتاقی دیگروسایل آزمایشگاهی او قرار داشت. از جذاب ترین قسمت های موزه تماشای نامه های شخصی او بود که اشتیاق اورا درکشف پدیده های جدید نمایش میداد.در خصوص ماری کوری باید بگویم که او فیزیکدان وشیمیدان لهستانی بود که در سال 1967 در ورشوی لهستان متولد شد وبرای ادامه تحصیل در زمینه فیزیک به فرانسه رفت.وی با همکاری همسرش به کشف عناصر شیمی دست یافت.بعد از گشتزنی در لهستان و بازدید از موزه بیرون امدیم وبه سوی مرکز خرید Arkadia رفتیم.

مرکز خرید Arkadia

در سفر به لهستان و بازدید از شهر ورشو به مرکز خرید Arkadia رفتیم .این مجموعه از بزرگترین مراکز خرید لهستان بود و دارای تعداد زیادی فروشگاه و رستوران بود. چندین ساعت را به خرید و گشتزنی در این مجموعه پرداختیم و پس از صرف یک پیتزای پپرونی بسیار لذیذ به سوی هتل روانه شدیم تا لوازم خود را جمع اوری کنیم. فردا صبح زود باید لهستان را به مقصد ایران ترک میکردیم.

غذاهای محبوب لهستانی چیست؟
  1. سوپ روسول که شبیه سوپ نودل مرغ میباشد که در مناسبتهای خاصی چون جشن ازدواج سرو میشود.

2. پیروگی که نوعی پیراشکی بوده وبیشتر مواد شیرین را درون خمیر گذاشته و در اب جوش قرار میدهند.اغلب درون پیروگی گوش چرخکرد،سیب زمینی و پنیر وجود دارد.

3. دلمه کلم پیچ که از برگ کلم پخنه شده و برنج و گوشت چرخکرده درست میشود.

4. بیگوس که از کلم پیج خرد شده و گوشت ریز شده و قارچ تهیه میشود.

سفر به لهستان

خلاصه که

در مجموع سفر به لهستان و بازدید از شهر ورشوکه طی قرن ها ، مورد تهاجم و غارت نیروهای مختلف قرار گرفت وبا بمباران های آلمانی ها در جنگ جهانی دوم آسیب زیادی دید و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت خالی از لطف نبود. شهری سرزنده و شاد که با کاخ ها ، کلیساها و قلعه هایش گردشگران را به وجد می اورد و سفر به لهستان یکی از سفرهای خاطره انگیز و جذابی برای من و فرهاد بود.