سفرنامه فلورانس ایتالیا

duomo church architecture sunset florence italy FLORENCEITALY1018

سفرنامه فلورانس در ایتالیا را زمانی نوشتم که به تازگی از پیزا بازگذشته بودم. ساعت 2 بعدازظهر روز شنبه، بعد از تمام شدن مقاله¬ام، تصمیم گرفتم به فلورانس بروم و روز یکشنبه خود را در آن شهر زیبا بگذرانم. بروشور، دوربین و اندکی تنقلات را در کوله پشتیم گذاشتم و به سمت تِرمینی حرکت کردم. برای ساعت 5:15 بلیط قطار تهیه کردم و در کنار یک توریست بلژیکی نشستم. بعد از گذشت چند دقیقه، بروشورم را درآوردم تا اطلاعات اولیه از شهر فلورانس را مطالعه نمایم.

سفرنامه فلورانس دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

سفرنامه فلورانس

فلورانس کجاست؟

شهر فلورانس (Firenze) در استان توسکانی، حدود 382هزار نفر جمعیت دارد و خاستگاه رنسانس ایتالیایی است که به آن آتن سده¬های میانه لقب داده¬اند. رودخانه آرنو (Arno) شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است.
حدود ساعت 7:30 دقیقه عصر به فلورانس رسیدم. ترمینال تقریباً بزرگی به همراه سیل عظیمی از مسافران داشت. به سمت مک دونالدز رفتم و ساندویچی خریدم و سپس به سمت شهر روانه شدم.

سفرنامه ایتالیا دکتر علی باغانی

کلیسای سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella)

کلیسای سانتا ماریا نووِلا (Santa Maria Novella) که روبروی ایستگاه مرکزی قطار قرار داشت را دیدم و ساختمان بسیار جذابی با سبک معماری گوتیک ساخته شده بود. این کلیسا سبک رونسانس و قرون وسطایی خود را کاملا حفظ کرده است و سرشار از اینگونه آثار میباشد. همچنین فضای اطراف این کلیسا بسیار زیباست و میان محلی های فلورانس از اهمیت بالایی برخوردار است.

به راه خود ادامه دادم. شهر بسیار زنده بود و با نم بارانی که باریده بود سنگفرش¬های خیابان تیره¬تر بنظر می¬رسید. قدم زنان از خیابان¬هایی که انسانها بیشتر از ماشینها در حال حرکت و صحبت بودند، دلنشین بود.

کلیسای جامع فلورانس

گنبد کلیسای جامع فلورانس (Santa Maria del Fiore) به زیبایی از انتهای خیابان ظاهر شد و پس از طی کردن چند قدمی به آن رسیدم. بی¬نظیر بود! کلیسایی با ارتفاع بسیار زیاد و به رنگ سفید با طاق¬های گرد و منحصربفرد مشکی، گنبد بسیار بزرگ آجری به همراه برج ناقوسی که زیبایی بنا را دوچندان کرده بود شگفت¬زده شدم. با پرداخت 10 یورو توانستم به داخل کلیسا بروم. ستون¬های بلند بسیار عظیم و جالب بود، دیوارهای داخلی از جنس مرمر با ترکیب رنگ¬هایی که فریبنده بودند، من را به خود جذب کردند. با طی کردن حدود 463 پله توانستم به پشت¬بام بروم و از منظره بی¬نظیر شهر در شب لذت ببرم.

نمایشگاه سان جووانی

سپس به ساختمان کناری کلیسا، تعمیدگاه سان جووانی (Battistero di San Giovanni) که به کشیشی به نام جان باپتیست اختصاص داده شده بود رفتم. بنایی با تزئینات طلاکوبی شده‌ی نمای داخلی و بازتاب نور در آن چششم را خیره کرد. طراحی این مکان نیز بسیار زیبا بود و با توجه به احترام زیادی که بازدید کنندگان به این مکان میگذاشتند، متوجه اهمیت آن گشتم.آثار موجود نیز به خوبی نگه داری میشدند و تامشان در حداکثر سلامت و خالی از هرگونه آسیب جانبی بودند.
تصمیم گرفتم آن شب را در هتلی نزدیک به شهر اقامت کنم و صبح روز بعد با انرژی بیشتری در این شهر تاریخی و بسیار زیبا قدم بزنم و لذت ببرم.

موزه آثار کلیسای جامع

صبح روز یکشنبه بعد از صرف صبحانه هتل را ترک کردم و به خیابان کناری که موزه آثار کلیسای جامع (Museo dell'Opera del Duomo) در آن بود رفتم. این موزه دقیقاً در قسمت پشتی کلیسای جامع فلورانس قرار داشت و آثار زیبایی از بناهای اطراف را به نمایش می‌گذاشت. آثار بسیار زیبایی از هنرمندان ایتالیایی بخصوص میکل آنژ وجود داشت. علاوه بر تماشای این آثار، راهنمایان توضیجات کاملی راجع به این هنرمند ارائه میکنند که لذت تماشای این موزه را دو چندان میکند. آشنایی با زندگی وی و در کنار آن تحلیل آثار موجود، موارد زیادی را برایتان روشن خواهد کرد.

سپس به آکادمی گالریا (Galleria dell'Academia) که مجسمه اصلی داوود (David) اثر میکل آنژ در آنجا وجود دارد رفتم. در این مجسمه به جزییات توجه ویژه‌ای شده است و بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که فکرش را می¬کردم.

گالری اوفیتزی

بعد به گالری اوفیتزی (Uffizi) رفتم و با پرداخت 12 یورو در صف تقریباً طویلی ایستادم. در این موزه آثاری بی نظیر از میکل آنژ، داوینچی، رافائل، ساندرو بوتیچیلی و هنرمندان مشهور دیگری به نمایش گذاشته شده بود و ساختمان گالری از زیبایی بینظیری برخوردار بود، سنگ های مرمر که دور تا دور طبقه اول آن با ستون و مجسمه هایی تزئین شده بود. گالری اوفیتزی یکی از پربازدید ترین موزه های ایتالیا میباشد و از این رو مراقبت های خوبی از آن انجام میپذیرد. جالب است بدانید در سال 1993 یک دزدی از این موزه صورت گرفت که طی آن صدمه زیادی به بسیاری از آثار وارد شد. اطلاعات دقیق این حادثه را میتوانید از راهنمایان موزه سؤال کنید.

در خیابان های شهر قدم می زدم که به ساختمان شهرداری رسیدم که ورودی آن با مجسمه داوود تزئین شده بود و میدانگاهی بود که انسان ها در حال نشستن و حرکت بودند.
به حاشیه رودخانه آرنو رسیدم و از پل قدیمی (Ponte Vecchio) که بناهایی بر روی آن وجود دارد و بازار طلا و نقره است عبور کردم و غروب آفتاب را که زیبایی شهر را دوچندان می کرد تماشا کردم.

خلاصه که

دل کندن از زیبایی های فلورانس کار اسانی نیست و اگر امکان بازدید از این شهر را داشتید، قطعا میتواند 2 الی 3 روز را برای بازدید در این شهر سپری کنید. در عین حال فاصله کم از رم میتواند دلیل دیگری برای سفر به این شهر را برایتان فراهم کند.

برای دیدن عکس های ایتالیا دکتر علی باغانی روی این متن کلیک کنید.