لتونی

سفر به لتونی تجربه جالبی بود که در اواسط شهریور سال 1397 کسب کردم.سفربه لتونی

لتونی کشوری در حوزه بالتیک در شمال اروپا و هم مرز با روسیه، بلاروس، استونی و لیتوانی که نیمی از ان را جنگل پوشانده بود و طبیعت زیبا و سواحل سفید دریای بالتیک از جمله عناصر جذاب ان به شمار میرفت.

در سفر به لتونی از ریگا پایتخت ان دیدن کردم که در نوع خود برایم جالب بود.این مقاله مربوط به سفرنامه دکتر علی باغانی به لتونی میباشد.

چرا به لتونی رفتم؟

اوایل شهریور ماه سال 1397 بود که برای شرکت در یک کنفرانس به روسیه سفر کردم.حدود دو روز در مسکو ماندم .پس از اتمام کنفرانس به هتل بازگشتم.تصمیم داشتم چند روزی را به سفر اختصاص دهم تا کمی فارغ از مسائل کاری باشم.مجله ای که در اتاق بود را ورق میزدم که اطلاعاتی در خصوص روسیه و همسایگانش میداد.در همین حین چشمم به کشورهای لیتوانی و لتونی افتاد که از همسایگان روسیه به شمار میرفتند.با کمی جستجو در اینترنت اطلاعاتم را در خصوص این دو کشور اضافه کردم.سرانجام تصمیم گرفتم ابتدا به لیتوانی و سپس به لتونی سفر کنم.هنوز ویزای مولتی شینگنی که چند ماه پیش گرفته بودم منتقضی نشده بود از این رو نیازی به گرفتن ویزا نداشتم.از مسکو به ویلنیوس پایتخت لیتوانی رفتم و پس از گشتی چند روزه سفر به لتونی کردم

لتونی کجاست؟

لتونی کشوری اروپایی ودر نزدیکی دریای بالتیک میباشد که با کشورهای استونی،لیتوانی ،روسیه و بلاروس همسایه است.در سفر به لتونی بخش عظیمی از این کشور را  پوشیده از جنگل های سرسبز یافتم.زبان رسمی مردم لتونیایی و لاتگالی و یورو واحد پول رسمی کشور لتونی میباشد.لتونی دارای حدود دو میلیون و دویست هزار نفر جمعیت است.در صورت سفر به لتونی با محصولات صادراتی ان اشنا خواهید شد که از ان جمله میتوان به چوب،ماشین الات،فلزات،منسوجات و مواد غذایی اشاره کرد.اب و هوای لتونی معتدل و فصلی بوده و تابستان یکی از بهترین فصلها برای سفر به لتونی میباشد.من در سفر به لتونی به ریگا پایتخت این کشور رفتم .در مورد مذهب انها باید اشاره کنم که اکثریت مردم لتونی را مسیحیان تشکیل میدهند.

چگونه به لتونی رفتم؟

همان گونه که شرح دادم پس از سفربه مسکو و سپس سفر به لیتوانی به سوی لتونی حرکت کردم.با تهیه بلیط قطارازویلنیوس به سوی ریگا راهی شدم. در کوپه قطار نشسته بودم و مناظر سرسبز بیرون را نظاره میکردم.تمایل داشتم در طول مسیر چند ساعتی بخوابم تا زمانیکه به لتونی رسیدم سرحال و با انرژی باشم.ولی با وجود دختر بچه روسی که درکوپه و در کنار مادرش مشغول شیطنت بود میسر نشد.دخترک با موهای بور و چشمانی خندان در حال اواز خواندن و جیغ کشیدن بود.کتابم را ازکوله پشتی ام بیرون اوردم ومشغول خواندن شدم.پس از مدتی احساس گرسنگی کردم وبه سوی بوفه قطار رفتم و با خرید یک ساندویچ مرغ گریل شده به کوپه بازگشتم .خوشبختانه دختر بچه پس از سرو صدای زیاد به خواب فرورفته بود از این رو من نیز توانستم کمی چشمهایم راببندم و استراحت کنم.پس از گذشت چند ساعت به ایستگاه راه اهن ریگا رسیدم.در سفر به لتونی و زمانیکه به ریگا رسیدم با استفاده از تاکسی به سوی هتل راهی شدم.خیابانهای سنگفرش شده شهر و مردمان در حال رفت و امد توجهم را به سوی خود جلب کرده بود.از کلیساها و بناهای قدیمی شهر گذر کردم ودرنهایت حدود ساعت 7 بعد از ظهر بود که به هتل رسیدیم.

ریگا در لتونی چگونه شهری بود؟

هتل من در شهر ریگا در یکی از خیابانهای اصلی شهر واقع شده بود.پس از گرفتن کارت اتاق به سمت طبقه سوم رفتم و وارد اتاق شدم.اتاقی نسبتا بزرگ و تمیز با پنجره ای رو به شهر.چمدان هایم را در گوشه ای از اتاق قرار دادم و پس از ساعتی استراحت از هتل بیرون زدم.ریگا شهری با قدمتی 800 ساله و با معماری قرون وسطایی بود که برخی از قسمت های شهر بیانگر قدمت کهن این سرزمین بود.انچه در سفر به لتونی و بازدید از ریگا برایم جالب بود معرفی ریگا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2014 بود.پس از کمی قدم زدن در خیابان های اطراف وارد یکی از رستورانها شدم و پس از صرف یک چیزبرگر ویژه به همراه سیب زمینی تنوری از رستوران خارج شدم تا به سوی هتل بازگردم.زیرا به علت خستگی ناشی از راه ترجیح میدادم تا گردش در لیتونی را به روز بعد موکول کنم.صبح روز بعد پس از صرف صبحانه در لابی هتل نشستم و با استفاده از گوشی موبایلم به جستجوی اینترنتی مراکز دیدنی شهر پرداختم.مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی اتوبوس و تراموا از جمله گزینه های مقرون به صرفه برای تردد بود.همچنین امکان کرایه دوچرخه برای تردد و گشت در شهر برای توریست ها و مردم عادی در نظر گرفته شده بود. یک ریگا کارت ،که هزینه ای بین 16 تا 26 یورو داشت تهیه کردم تا از تخفیف برای برخی اماکن تفریحی استفاده کنم.

مناطق تفریحی و دیدنی لتونی کجاست؟

منطقه قدیمی شهر ریگا

این شهر بوسیله رودخانه دوگاوا به دو بخش تقسیم شده که قسمت قدیمی در مرکز شهر و در بخش شرقی رودخانه قرار داشت.در سفر به لتونی و بازدید از ریگا با استفاده از اتوبوس به منطقه قدیمی شهر رفتم.جالبه بدونید که نام قدیمی ریگا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.این بخش از شهر در سفر به لتونی از جذابترین قسمت های ریگا تلقی میشد و در گوشه کنار ان رستوران و مغازه های زیادی دیده میشد.در کوچه های قدیمی و سنگفرش شده شهر قدم میزدم که دو مرد جوان را در خیابان و جلوی یک ساختمان قدیمی دیدم که یکی از انها مشغول زدن ساکسیفون و دیگری در حال اواز خوانی بود.درسویی دیگر گروههای چند نفره از توریستها دیده میشدند که همراه تور لیدر خود در حال گشتزنی در این محله بودند.به سمت میدان لییو رفتم که جمعیت زیادی را پیش رو دیدم.مناطق مسکونی خارج از مرکز شهر بیشتر از بلوک های خاکستری و به سبک شوروی ساخته شده بود.

از دروازه سوئدی در این محله گذر کردم که زیر ان پیرمردی در حال دستفروشی بود و تعدادی هنرهای دستی و چوبی را در بساط خود برای جلب مشتری گذاشته بود و تعدادی توریست در حال خرید از وی بودند.

بنای تاریخی ازادیfreedom monument

در ادامه بازدید از اماکن دیدنی ریگا و گردش در لتونی میدانی در مرکز شهرملقب به ازادی توجهم را بخود جلب کرد.این بنا یکی از سمبل های لتونی به شمار میرفت که پس از استقلال لتونی ساخته شد و هرگز توسط شوروی تخریب نشد.مجسمه زنی که سه ستاره را در راس نگه داشته بود و نشان دهنده شادی مردم از استقلال لتونی به شمار میرفت.جالبه بدونید که این شهر در قرن 16 میلادی بخشی از پادشاهی سوئد محسوب میشده که در قرن 17 میلادی در پی یورش نیروهای پتر کبیر،منجر به نفوذ روسیه در این شهر شد و سرانجام پس از سالها اشغال در سال 1991 لتونی اعلام استقلال کرد.ریگا تا قبل از استقلال لتونی سالها به پایتخت جمهوری شوروی سوسیالیستی لتونی مبدل بود.

ساعت لایما laima clock

این ساعت در قسمت جنوبی بنای یادبود ازادی قرار داشت. به سوی ساعت لایما رفتم تا از نزدیک انرا ببینم.ساعت مرتفعی که با رنگی تیره رنگ امیزی شده بود و بر روی بدنه ان حروف لاتینlaima به چشم میخورد.(انطور که در سفر به لتونی فهمیدم لایما برند تولیدکننده شکلات این کشور و در زبان لتونی به معنی موفق باشید میباشد.)

بازارagenskalns

وقتی به این بازاررسیدم بوی گل به مشامم رسید.انواع گل و میوه و سبزیجات متنوع در این بازار دیده میشد.در سفر به لتونی متوجه شدم که این بازار برای کشاورزان این کشور مکان مهمی به شمار میاد.انچه در این بازار توجهم را به خود جلب کرد قیمتهای نسبتا کم مواد خوراکی و مصرفی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بود.مردم بومی در حال خرید و رفت و امد در بازار بودند.از بلوار زیبایی رد شدم که سراسر ان درختان سرسبز و بلندی دیده میشد.در سفر به لتونی و بازدید از ریگا دستفروشهایی دیدم که درحال فروش دستبند های رنگی،کهربا،سبدهای ترکه واسباب بازیهایی از جنس چوب بودند.با وارد شدن به یک فست فودی و سفارش یک هات داگ ویژه تنوری به گشت خود  پایان دادم و به هتل بازگشتم.حدود ساعت 10 شب بود که به هتل رسیدم.

کلیسای سنت پیتر ریگا

روز بعد حدود ساعت 8 صبح بود که از خواب بیدار شدم و با گرفتن یک دوش ابگرم سرحال شدم.روی کاناپه نشستم و بروشورراهنمای ریگا را ورق زدم که چشمم به کلیسای سنت پیتر افتاد.تصمیم گرفتم امروز گردش در لتونی و بازدید از شهر ریگا را از این کلیسا اغاز کنم.با استفاده از اتوبوس به محل مورد نظر رسیدم.کلیسا نمونه ای بارز از سبک و معماری گوتیک بود و یکی از قدیمی ترین اثار به جا مانده از قرون وسطی در کشورهای حوزه دریای بالتیک به شمار میرفت.نمای غربی کلیسا، شامل سه ورودی (درب) از قرن هجدهم بود که در بالای هر درب یک پنجره وجود داشت.همچنین مجسمه های سفید رنگ در بخش های بیرونی کلیسا دیده میشد.در قسمت پشتی ساختمان چندین مجسمه از حیوانات وجود داشت که در نوع خود جالب توجه بود.وارد کلیسا شدم و عده ای از مردم را مشغول نیایش و روشن کردن شمع دیدم.به قسمت بالایی مناره رفتم و منظره ای زیبا از شهر راپیش رو دیدم

سفر به لتونی

.از کلیسا خارج شدم و مشغول قدم زدن در شهر شدم که چشمم به مجسمه ای از چندین گاو برنزی افتاد که عده ای به دور ان حلقه زده بودند و برخی مشغول لمس کردن سر گاوها بودند!

وارد جمعیت شدم و به صحبت های لیدری( راهنمای توریست) که به زبان انگلیسی مشغول توضیح دادن به عده ای توریست بود گوش دادم.او توضیح داد که مردم لتونی معتقدند این کار باعث خوش شانسی انها میشود و در گردش در لتونی یکی از جالبترین اعتقادات مردم بومی همین نکته بود که شنیدم.به راه خود ادامه دادم و ساختمانی دیدم که علاوه بر پنجره های واقعی خود چندین پنجره نقاشی شده نیز بر روی دیوارهایش داشت که بعدها متوجه شدم در زمان گذشته پنجره قسمت لوکس و پر هزینه ای در ساختمان سازی محسوب میشده از این رو برخی این نقاشی ها را به جای پنجره برای نمای ساختمان  استفاده میکردند.کمی انسوتر برجی دیدم که با بوته های پیچان و سرسبزی مستور و نمای جالبی را خلق کرده بود.

مرکز خرید ریگا پلازاRiga plaza shopping center

حدود ساعت 7 بعد از ظهر بود که به مرکز خرید ریگا پلازا رفتم.مرکز خرید بزرگی که تعداد زیادی مغازه و فروشگاه را در خود جای داده بود.مشغول قدم زدن در مرکز خرید و دیدن بوتیکها شدم.در قسمت هایی از این مجموعه سالن سینما و شهر بازی وجود داشت.پس از ساعتی گشتزنی و خریدی جزیی به یکی از کافه های اطراف رفتم و بعد از خوردن یک سوپ رشته فرنگی مخصوص به همراه برشی نان چاودار به سوی هتل بازگشتم.فردا صبح عازم ایران بودم.

در سفر به لتونی مردم این کشور را مردمانی شعر دوست و اهل موسیقی و ترانه شناختم که قدمت اوازهای محلی و فستیوال های انها به سالها پیش باز میگشت.ریگا پایتخت هنر و فرهنگ در حوزه بالتیک با مردمانی عاشق هنراست از این جهت خانه اپرای ریگا یکی از نخستین بناهاییست که پس از استقلال لتونی بازسازی شد. مردمان لتونی اپرا را بخش مهمی از میراث فرهنگی شان میدانند.

خلاصه که

سفری چند روزه که به کشورهای روسیه و لیتوانی و لتونی داشتم تجربه جالبی بود که در مدت چند روز توانستم از این 3 کشور بازدید کنم و با اداب و رسوم و مردمشان اشنا شوم.